Loading
Φόρτωση

Αποζημίωση για Καθυστέρηση ή Ακύρωση πτήσης

Ένας εύχρηστος οδηγός επιβίωσης για τυχόν προβλήματα που παρουσιαστούν στις πτήσεις σας.

Πόσες φορές δεν αναρωτηθήκατε τι θα συμβεί αν η πτήση σας καθυστερήσει, αν δεν φτάσετε εγκαίρως στον προορισμό σας και αν η καθυστέρηση στην αρχική σας πτήση θα έχει ως αποτέλεσμα να χάσετε την ανταπόκριση σας?

Για όλα αυτά τα ερωτήματα κάναμε μια έρευνα στο site της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφορικά με τα «Δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών» και σας ενημερώνουμε όσο πιο απλά και κατανοητά γίνεται για τα δικαιώματά σας,

Καταρχήν θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η πτήση αναχώρησης και η πτήση επιστροφής είναι 2 διαφορετικά εισιτήρια και έτσι θα πρέπει να τα αντιμετωπίζετε. Επίσης υπάρχει περίπτωση η αεροπορική εταιρεία που εκτελεί την πτήση να είναι διαφορετική από αυτήν που αγοράσατε το εισιτήριο σας. Σε αυτή την περίπτωση την ευθύνη αποζημίωσης την έχει η εταιρεία που πραγματοποιεί την πτήση.

Η πρώτη και πιο σημαντική πληροφορία είναι πως «ενδεχομένως» να έχετε δικαίωμα για αποζημίωση.

Και ΝΑΙ αυτό δεν είναι στην διακριτική ευχέρεια της αεροπορικής εταιρείας αλλά είναι υποχρέωσή της σύμφωνα με το Κοινοτικό Δίκαιο.

Υπάρχουν 2 βασικές περιπτώσεις που πρέπει να εξεταστούν:

  1. Η Ακύρωση της πτήσης σας
  2. Η Καθυστέρηση της πτήσης σας

Και για τις 2 περιπτώσεις η μέγιστη αποζημίωση είναι αυτή που αναφέρεται στον παρακάτω πίνακα και μόνο οι προϋποθέσεις για αποζημίωση αλλάζουν

Ποσό σε EUR Απόσταση ταξιδίου
250 έως 1.500 χλμ.
400 Άνω των 1.500 χλμ. για πτήσεις εντός της ΕΕ και για όλες τις άλλες πτήσεις από 1.500 έως 3.500 χλμ.
600 Άνω των 3.500 χλμ

Ακύρωση Πτήσης

Για να ισχύουν οι προϋποθέσεις Ακύρωσης της Πτήσης καταρχήν θα πρέπει να ισχύει μια από τις παρακάτω 3 προϋποθέσεις:

  1. η αρχική πτήση σας δεν εκτελείται και μεταφέρεστε σε άλλη τακτική πτήση
  2. το αεροσκάφος απογειώθηκε, αλλά αναγκάστηκε να επιστρέψει στο αεροδρόμιο αναχώρησης και μεταφερθήκατε σε άλλη πτήση
  3. η πτήση σας φθάνει σε αεροδρόμιο που δεν είναι ο τελικός προορισμός που αναγράφεται στο εισιτήριό σας, εκτός εάν:
    • Έχετε αποδεχτεί τη μεταφορά με άλλη πτήση (υπό παρεμφερείς όρους μεταφοράς το ταχύτερο δυνατόν) στο αεροδρόμιο του αρχικού τελικού προορισμού σας ή σε οποιονδήποτε άλλο προορισμό για τον οποίο έχετε συμφωνήσει. Στην περίπτωση αυτή θεωρείται ότι υπάρχει καθυστέρησηκαι όχι ακύρωση.
    • Το αεροδρόμιο άφιξης και το αρχικό αεροδρόμιο τελικού προορισμού εξυπηρετούν την ίδια πόλη ή περιφέρεια. Στην περίπτωση αυτή θεωρείται ότι υπάρχει καθυστέρησηκαι όχι ακύρωση.

Δεν πρέπει να λησμονείτε ότι και η καθυστέρηση αποζημιώνεται υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, που θα αναφερθούν παρακάτω, οπότε πιθανόν δικαιούστε αποζημίωση.

Σε περίπτωση που η πτήση σας ακυρωθεί έχετε δικαίωμα επιστροφής του αντιτίμου του εισιτηρίου, μεταφοράς με άλλη πτήση ή πτήση επιστροφής, καθώς και το δικαίωμα σε βοήθεια ή αποζημίωση.

Αν ακυρωθεί η πτήση σας, η αεροπορική εταιρεία είναι υποχρεωμένη να σας προτείνει να επιλέξετε μια από τις ακόλουθες 3 επιλογές για το ταξίδι σας:

  • Την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου σας και, εάν έχετε πτήση ανταπόκρισης, πτήση επιστροφής στο αεροδρόμιο αναχώρησης, το συντομότερο δυνατό
  • Τη μεταφορά με άλλη πτήση στον τελικό προορισμό σας το ταχύτερο δυνατό, ή
  • Τη μεταφορά με άλλη πτήση σε μεταγενέστερη ημερομηνία, όταν σας εξυπηρετεί, υπό παρεμφερείς όρους μεταφοράς, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα θέσεων.

Από τη στιγμή που θα επιλέξετε μία από τις τρεις αυτές εναλλακτικές λύσεις, δεν θα έχετε πλέον δικαίωμα στις υπόλοιπες δύο. Ωστόσο, μπορεί να διατηρηθεί η υποχρέωση της αεροπορικής εταιρείας να καταβάλει αποζημίωση.

  • εάν επιλέξετε να σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου σας, η αποζημίωση θα εξαρτηθεί από τον τύπο της πτήσης σύμφωνα με τον αρχικό πίνακα που σας δείξαμε,
  • εάν επιλέξετε μεταφορά με άλλη πτήση, η αποζημίωση θα εξαρτηθεί από τον τύπο της πτήσης και την καθυστέρηση άφιξης στον τελικό σας προορισμό, σε σύγκριση με την αρχικά προγραμματισμένη ώρα άφιξης.

Το κρίσιμο χρονικό περιθώριο μετά το οποίο έχετε το δικαίωμα σε βοήθεια ή αποζημίωση είναι οι 14 μέρες. Σε περίπτωση που έχετε ενημερωθεί έως και 14 μέρες πριν την πτήση σας δεν έχετε δικαίωμα σε αποζημίωση.

Εάν έχετε ενημερωθεί από 14 έως 7 ημέρες πριν την ημερομηνία αναχώρηση σας, και η πρόταση της εταιρείας είναι για εναλλακτική πτήση με αναχώρηση έως 2 ώρες πριν την προγραμματισμένη αναχώρηση σας και άφιξή έως 4 ώρες μετά την προγραμματισμένη άφιξη σας επίσης δεν έχετε δικαίωμα σε αποζημίωση.

Τέλος, αν έχετε ενημερωθεί λιγότερο από 7 ημέρες πριν από την αναχώρηση σας και η πρόταση την εταιρείας είναι για εναλλακτική πτήση με αναχώρηση έως 1 ώρα πριν την προγραμματισμένη αναχώρηση σας και άφιξή έως 2 ώρες μετά την προγραμματισμένη άφιξη σας επίσης δεν έχετε δικαίωμα σε αποζημίωση.

Φυσικά οι αεροπορικές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να αποδείξουν τα παραπάνω και για αυτό θα πρέπει να παρακολουθείτε τα email σας αφού αυτός είναι ο συνηθέστερος τρόπος ενημέρωσης.

Σε περίπτωση που η εταιρεία επικαλείται ότι έχετε ενημερωθεί προσωπικά, χωρίς αυτό να έχει συμβεί, τότε μπορείτε να ζητήσετε περαιτέρω βοήθεια από την αρμόδια εθνική αρχή.

Τέλος πρέπει να σημειωθεί ότι η εταιρεία δεν οφείλει αποζημίωση εάν μπορεί να αποδείξει ότι η ακύρωση προκλήθηκε λόγω έκτακτων περιστάσεων.

Καθυστέρηση Πτήσης

Στην περίπτωση της Καθυστέρησης ισχύει:

  1. Εάν φθάσατε στον τελικό προορισμό σας με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ώρες, δικαιούστε αποζημίωση, εκτός αν η καθυστέρηση οφειλόταν σε έκτακτες περιστάσεις.
  2. Εκτός από την αποζημίωση που δικαιούστε όταν υπάρξει καθυστέρηση  της πτήσης σας, δικαιούστε αποζημίωση και
    1. Εάν χάσετε πτήση ανταπόκρισης εντός της ΕΕ ή εκτός της ΕΕ όταν η πτήση ξεκίνησε από χώρα της ΕΕ, δικαιούστε αποζημίωση, αν τελικά φθάσετε στον προορισμό σας με καθυστέρηση άνω των 3 ωρών. Δεν έχει σημασία αν η αεροπορική εταιρεία που εκτελεί τις πτήσεις ανταπόκρισης είναι εγκατεστημένη εντός ή εκτός της ΕΕ.
      Προσοχή : Δεν δικαιούστε αποζημίωση αν χάσατε πτήσεις ανταπόκρισης λόγω καθυστερήσεων κατά τους ελέγχους ασφαλείας ή αν δεν τηρήσατε την ώρα επιβίβασης της πτήσης σας στο αεροδρόμιο ανταπόκρισης.
    2. Σε περίπτωση που δεχθείτε να πάρετε πτήση προς διαφορετικό αεροδρόμιο από εκείνο της αρχικής κράτησης και φθάσετε με καθυστέρηση, δικαιούστε αποζημίωση. Η ώρα άφιξης που χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό της καθυστέρησης είναι η ώρα άφιξης στο αεροδρόμιο που αναφέρεται στην αρχική κράτηση ή στον προορισμό που συμφωνήσατε με την αεροπορική εταιρεία. Τα έξοδα μεταφοράς από το εναλλακτικό αεροδρόμιο μέχρι το αεροδρόμιο της αρχικής κράτησης ή μέχρι τον συμφωνηθέντα προορισμό πρέπει να βαρύνουν την αεροπορική εταιρεία.
    3. Εάν η αεροπορική εταιρεία σας πρότεινε μεταφορά με άλλη πτήσηκαι φθάσετε στον τελικό προορισμό σας με καθυστέρηση 2, 3 ή 4 ωρών και σε αυτή την περίπτωση δικαιούστε αποζημίωση η οποία όμως μπορεί να μειωθεί κατά 50%.

Προσοχή Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω δεν, δικαιούστε αποζημίωση σε έκτακτες περιστάσεις.

Αλλά ποιες είναι αυτές οι Έκτακτες Περιπτώσεις ?

Οι έκτακτες περιστάσεις μπορεί να έχουν ως συνέπεια περισσότερες από μία ακυρώσεις ή καθυστερήσεις πτήσεων. Μερικά ενδεικτικά παραδείγματα έκτακτων περιπτώσεων που δεν δικαιούνται αποζημίωσης είναι:

  1. αποφάσεις διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας
  2. πολιτική αστάθεια
  3. κακές καιρικές συνθήκες
  4. κίνδυνοι για την ασφάλεια

Εντούτοις μερικά παραδείγματα από περιστάσεις που δεν θεωρούνται έκτακτες και ως εκ τούτου δικαιούνται αποζημίωσης είναι:

  1. τα περισσότερα τεχνικά προβλήματαπου εμφανίζονται κατά τη συντήρηση του αεροσκάφους ή που οφείλονται σε ελλιπή  συντήρησή του
  2. πρόσκρουση αεροσκάφους στην κινητή σκάλα επιβίβασης (η την φυσούνα)
  3. πρόσκρουση πτηνών

Δεν αρκεί η αεροπορική εταιρία να επικαλεστεί την ύπαρξη έκτακτων περιστάσεων, οφείλει να εξηγήσει σαφώς τους λόγους.

Η αεροπορική εταιρεία δεν υποχρεούται να πληρώσει αποζημίωση σε περίπτωση ακύρωσης της πτήσης ή καθυστερημένης άφιξης στον προορισμό αν μπορεί να αποδείξει ότι η ακύρωση ή η καθυστέρηση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις οι οποίες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα.

Φυσικά εάν η εξήγηση δεν σας ικανοποιήσει, μπορείτε να απευθυνθείτε στην εθνική σας αρχή για περαιτέρω βοήθεια.